Puaka Gloomy Sunday





ahack..banyak dah cerita tentang lagu berpuaka "Gloomy Sunday" nie atau lebih dikenali sebgai ‘’Hungarian suicide Song’’ digembar gemburkn..... apa yang buat owg bunuh diri bila denga lagu nie?... moh usha ke"puakaan" gloomy sunday nie....

Melodi n lirik asal lagu ni dtulis oleh Reszo Seress yg merupakan sorg pemain piano n composer Hungary pada thn 1933 ..

Melodi melankolik yang unik ini dicipta selepas Reszo Seress bergaduh dengan kekasih hatinya.. Reszo melahirkan rasa kecewanya dalam melodi dan lirik.. ia menamakannya sebagai "Gloomy Sunday" bersamaan dengan hari ahad yang muram pada hari tersebut..

Sebaik shj dipasarkan, ia mndapat reputasi sebagai lagu bunuh diri.. Laporan akhbar Hungary mngatakan sesiaper yg mndengar melodi lagu berhantu nie akan membunuh diri dengan meninggalkan sepucuk surat brkaitan lagu trsebut..



Orang yang pertama kali bunuh diri setelah mendengar lagu tersebut adalah kekasih Rezso Seress sendiri dengan terjun dari jambatan ke sungai Donau (Danube) dan meninggalkan secebis kertas yang hanya berisi dua kata saja “Szomorú Vasárnap” yang apabila diterjemahkan dalam bahasa Inggris bererti “Gloomy Sunday”.

Beberapa bln slps dlancarkan, 1 kejadian pelik telah berlaku. D Berlin, sorg pemuda meminta sekumpulam pemuzik memainkan lagu Gloomy Sunday. Slps lagu abis dmainkan, pemuda i2 blk ke umah lalu memembak kepalanye dgn sepucuk revolver. Sblm kejadian, die mngadu tertekan dgn irama melodi sebuah lagu, iaitu Gloomy Sunday.

Seminggu kemudian d bdr yg same. Sorg pekerja pembantu kedai djumpai mati trgangtung di dlm umah flat. Polis mnjumpai 1 salinan lirik Gloomy Sunday d dlm blk mangsa.

2 hr slps kejadian i2, sorg setiausaha d New York membakar diri sendiri setelah mninggalkan nota meminta supaya memainkan lagu Gloomy Sunday ketika majlis pengkebumianye.

Beberapa mnggu slps i2, sorg warga New York brusia 82 thn mati akibat terjun dari apartment 7 tingkat setelah memainkan lagu Glommy Sunday dgn pianonya.

Dlm hr yg same, sorg remaja di Rom tiba-tiba terjun dr jambatan setelah mndengar irama Gloomy Sunday.

London-Utara, sorg wanita djumpai mati setelah memainkan 78 rakaman Gloomy Sunday. Die djumpai mati terduduk.

Dilanda berita kematian berkaitan lagu tersebut, memaksa Pengarah BBC utk mngharamkan lagu bunuh diri i2 dimainkan d semua stesen2 radio utama.

Rezso Seress sendiri pun turut bunuh diri pada tahun 1968 dengan meloncat dari tingkap apartemen tempat tinggalnya. Ia bunuh diri karena menyadari bahwa setelah Gloomy Sunday meledak jadi hit pertamanya di berbagai negara, dia berpikir bahwa dia tidak akan pernah lagi bisa menciptakan hit seperti itu untuk yang kedua kalinya.


sejak pertama kali muncul, lagu ini telah diterjemahkan kedalam beberapa bahasa seperti bahasa Inggris, Perancis, Finlan, dan Sepanyol, dan diubah dalam sekurang-kurangnya 7 versi lirik oleh 56 penyanyi yang berbeza (termasuk diantaranya versi Heather Nova, Bjork, Ray Charles, Sarah Brightman dan Sinead O’Connor), versi Billie Holliday-lah yang membuat lagu ini sangat terkenal dan pada akhirnya menjadi versi standard interpretasi Gloomy Sunday..


Sunday is gloomy
My hours are slumberless
Dearest the shadows
I live with are numberless
Little white flowers
Will never awaken you
Not where the black coach
Of sorrow has taken you
Angels have no thought
Of ever returning you
Would they be angry
If I thought of joining you
Gloomy Sunday

Sunday is gloomy
With shadows I spend it all
My heart and I have decided
To end it all
Soon there'll be flowers and prayers
That are said I know
But let them not weep
Let them know
That I'm glad to go
Death is no dream
For in death I'm caressing you
With the last breath of my soul
I'll be blessing you
Gloomy Sunday

Dreaming
I was only dreaming
I wake and I find you asleep
In the deep of my heart dear
Darling I hope
That my dream never haunted you
My heart is telling you
How much I wanted you
Gloomy Sunday
Gloomy Sunday



"puaka" gloomy nie rasanya bukan dari lagu..tapi pemikiran si mengom2 yang xde otak nk mikir ...strees + feeling lebih kat satu2 perkara..sedo2 dah terempas ke tar drie flat 10 tingkat..pe dapat?.. kompom neraka....

2 comments:

Rasa cm nk bunuh diri je msuk cni hahaha

jix..aku nk dgr lagu nie leh tak??
tp mcm takut je..hahaha..
kalau ape2 jadi,ko ckp gloomy sunday k jix..muakakakaka

Post a Comment

 

| LABOUR-OF-HAT3 | use | traj1x____ | Design by | MOD3mk1LL3R | Copyright 2009 -2010